دکتر تقی پور
دکتر تقی پور

حوزه علمیه، مبدل معارف اسلام در فضای مجازی

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: معارف اهل بیت علیهم السلام همانند نیروگاه تولید برق است. اما برق مصرف خانگی ۲۲۰ ولت است و ما مبدّل های مختلفی از فضلا و علمای حوزه علمیه لازم داریم تا این نور را به انسان ها برسانند و باعث روشنایی قلب و روح و افزایش بصیرت آحاد جامعه شوند. اما این در حالی است که متاسفانه این مبدل ها به اندازه لازم وجود ندارد و ما کارشناسان دینی بسیاری برای عرصه فضای مجازی نیاز داریم. بنابراین حوزه علمیه می بایست به صورت جدی و با فوریت به این مقوله و تربیت نیروی متخصص این عرصه بپردازد.

روابط عمومی حوزه علمیه خراسان/ رهبر معظم انقلاب اسلامی به تازگی در حکمی که برای اعضای شورای دوم عالی فضای مجازی صادر کردند، مواردی را مورد اهتمام و توجه جدی رئیس و اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی قرار دادند که از وظایف این شورا آن است که به «ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه» و موظف است تا به «ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه» بپردازد.

در همین راستا به سراغ دکتر تقی پور وزیر ارتباطات دولت دهم و از اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی و نماینده شورای شهر مردم تهران رفتیم تا به بررسی مسئله فرهنگ و محتوای معارف دینی در فضای مجازی بپردازیم و اثر طلاب و حوزه های علمیه را در این فضای بسیار حساس و پیچیده، واکاوی کنیم. متن پیش رو بخشی از این گفتگوست.

وزیر ارتباطات دولت دهم با اشاره به تاریخچه ارتباطات گفت: ارتباطات از قدیم تا امروز، فرآیندهای مختلفی را پشت سر گذاشته است و با وجود این تغییرات، شرایط فعلی ارتباطات بسیار متفاوت تر از گذشته شده است، و این فرآیندها به گونه ای رشد روزافزون داشته است که به معنای واقعی، امروزه ارتباطات نه صرفا یک ارتباط نقطه به نقطه، بلکه به عنوان یک رسانه عمل می کند. لذا این موضوع باعث شده تا تمامی ابزارها و حتی اهداف و استراتژی ها با توجه به این رشد، منقلب شده و دوباره بازتعریف شود.

تقی پور به تسلط رسانه ای غرب اشاره و اذعان کرد: با توجه به تسلط رسانه ای که غرب در اکثر عرصه هایی مثل ماهواره، شبکه ها، فیلم ها و تکنولوژی دارد و با توجه به میزان هزینه ای که برای انجام این فعالیت ها به آن ها اختصاص می دهد، توانسته تاثیرگذاری به سزایی در عرصه رسانه داشته باشد، و به قدرتی در این عرصه دست پیدا کند و ما هنوز نتوانسته ایم به صورت جدی با آن ها رقابت کنیم. چرا که بسیاری از عرصه ها از جمله همین شبکه های بزرگ اجتماعی که بین مردم رایج شده است، در اختیار آن ها است.

این عضو شورای عالی فضای مجازی در بیان استراتژی های کلانی که سه دهه اخیر در غرب اجرایی شده، گفت: از جمله مهم ترین استراتژی ها، بحث جهانی سازی در اقتصاد، تجارت و حوزه های گوناگون است. علت طرح چنین تفکراتی این است که آن ها معتقدند با تسلط کافی بر فضای مجازی و رسانه ها می توانند جو عمومی جهان را با خود همراه و در واقع یک نوع یکسان سازی را به اجرا درآورند، یکسان سازی که مالکیت اصلی آن با غرب خواهد بود.

وی تاکید کرد: این گستردگی و گسترش فضای مجازی، می توانند موجب بهره برداری حداکثر غرب در حوزه مسائل فرهنگی شود. به تعبیر مقام معظم رهبری، هدف آن ها تغییر سبک زندگی، رفتارها و الگوهای مردم است، و با توجه به سیاست های رسانه ای که در جهان فعلی وجود دارد، این یک اقدامی کاملا بنیادین و ریشه ای محسوب می شود.

وزیر سابق ارتباطات در ادامه با اشاره به ضعف کشورهای عقب مانده تصریح کرد: غربی ها فضاهای مجازی و ارتباطی را به گونه ای رنگ و لعاب داده اند که کشورهایی که مسائل فرهنگی، تمدنی و تجددی آن ها دارای عمق کم تری است، به راحتی علاقه مند و جذب این فضاها شده و نتیجه آن مشاهده می شود که امروزه بسیاری از کشورها در حال هزینه کردن، برای پیوستن به این نهضت جهانی یکسان سازی هستند. البته به غیر از معدود کشورهایی که یا از دید فرهنگ ملی و یا از دید ابعاد سیاسی و امنیتی می خواهند با این موضوع مقابله کنند، دیگر کشورها حساسیت زیادی نسبت به این موضوع ندارند و این موضوعی است که امروزه در بسیاری از جوامع در حال گسترش است.

تقی پور اظهار کرد: برخی از کشورها به دلایل سیاسی، خواهان این نوع ارتباط هستند، از جمله آن ها کشور ژاپن است. با آنکه این کشور، در موضوع فرهنگ با رسانه ها مقابله می کند، تا فرهنگ ملی شان از بین نرود، اما زمانی که موضوع تجارت جهانی مطرح می شود، دست از اعتقادات خود در حوزه فرهنگ بر می دارند. در حال حاضر به وضوح می تواند دید که واژه خانواده دیگر معنا و مفهوم خود را در کشور هایی مثل ژاپن از دست داده است و علت آن هم قدرت ابزار رسانه های غربی در ترویج فرهنگ خود است. یکی از کشورهای دیگری که به خاطر مسائل اقتصادی، مقاومت خود را در مقابل فرهنگ غرب از دست داده، چین است.

اهمیت مبحث محتوا در فضای مجازی و رسانه ها
وی با بیان اهمیت مبحث محتوا در فضای مجازی و رسانه ها گفت: یکی از ویژگی هایی که برای فضای مجازی مطرح می شود، فضای ادغام شده است، این به آن معناست که نمی توان خط کشی هایی را انجام داد و ادعا کرد که این محیط تا اینجا فرهنگی و تا قسمتی دیگر امنیتی یا علمی است. این فضاها کاملا ادغام شده هستند. چالش اصلی ایجاد شده در کشور ما، مسائل امنیتی و مبحث محتواست. اگر در حکم شورای عالی فضای مجازی و تاکید مقام معظم رهبری دقت کنید متوجه می شوید که مساله اصلی، مبحث محتواست که باید در آن کارهای اساسی و بنیادین انجام شود.

این عضو شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: کشور آمریکا تا به امروز، هفت سند در موضوع امنیت در فضای سایبر، تالیف و منتشر کرده است، این در حالی است که هنوز سندی برای توسعه فضای سایبر تالیف نشده است. بنابراین مبحث امنیت، به قدری داری اهمیت و اولویت است که حتی کشور هایی که خود این فضاها را به وجود آورده اند، نسبت به آن نگران و حساس هستند. آمریکا کتابی پانزده جلدی را به نام “آینده سایبر آمریکاست” منتشر کرده است که ده جلد آن مربوط به مسئله امنیت است.

تقی پور با اشاره به تیغ دو لبه بودن این فناوری ها اذعان کرد: اگر آسیب های این نوع فناوری ها مدیریت نشود، ضررهای آن، بیشتر از منفعتش خواهد بود. اگر در بسیاری از کشور ها می بینید که رویداد ها و اتفاق ها به راحتی رخ می دهد، به این علت است که سرویس های جاسوسی غرب به صورت پنهان ماجرا را مدیریت می کنند. ساختار اینترنت به گونه ای است که به راحتی، سازنده های شبکه های مجازی اختیار و قدرت لازم را دارا هستند تا بدون داشتن هویت، دست به اقدامات جاسوسی و سرقت اطلاعات بزنند.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمن در این فضای مجازی گفت: برنامه های دشمن شامل، تغییر سبک زندگی، انهدام خانواده و تفرقه بین شیعه و سنی است که فعالیت های آنان هم در شبکه های ماهواره ای معاند و هم در فضای مجازی است. متاسفانه با توجه به رفتار و ظواهر نفاق گونه ای که برای این شبکه ها طراحی شده و رنگ و لعابی که به آن داده شده است، عوام جامعه، فریب این شبکه ها را می خورند. این دسته، عمدتا افرادی هستند که زمینه های انحراف در آن ها فراهم است و فرهنگ غرب به صورت بسیار نامحسوس از طریق همین شبکه ها در ذهن آنان الگوسازی و پیاده می شود.

وزیر ارتباطات دولت دهم در بیان راه مقابله با این تهاجمات، تصریح کرد: راه مقابله، راهی خاص و با ظرافت است؛ اما با وجود این، ظرفیت های بسیاری برای کار کردن در این نوع زمینه ها وجود دارد، چرا که تولید محتوای علمی، فرهنگی در این حوزه کم نیست ولی متاسفانه مردم و مسئولین، ارزشی برای نشر و فرهنگ سازی آن قائل نیستند.

این عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه گفت: برای تفهیم بهتر این موضوع مثالی را بیان می کنم. ما در یک کارخانه، خیلی خوب برق تولید می کنیم، اما روش توزیع برق در تک تک خانه ها را بلد نیستیم. برقی که در نیروگاه تولید می شود معادل بیست هزار ولت است که اگر این نیرو را به هر جسمی وارد کنیم، می سوزد و از بین می رود، به این علت، باید ترانس ها و تبدیل هایی در سر راه وجود داشته باشد که بتواند برق را به دست مردم برساند و با توجه به گسترش تکنولوژی ها و رسانه ها باید افرادی برای انتقال این ۲۲۰ ولت با این ابزارها آشنا باشند و ورود پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: معارف اهل بیت علیهم السلام همانند نیروگاه تولید برق است. اما برق مصرف خانگی ۲۲۰ ولت است و ما مبدّل های مختلفی از فضلا و علمای حوزه علمیه لازم داریم تا این نور را به انسان ها برسانند و باعث روشنایی قلب و روح و افزایش بصیرت آحاد جامعه شوند. اما این در حالی است که متاسفانه این مبدل ها به اندازه لازم وجود ندارد و ما کارشناسان دینی بسیاری برای عرصه فضای مجازی نیاز داریم. بنابراین حوزه علمیه می بایست به صورت جدی و با فوریت به این مقوله و تربیت نیروی متخصص این عرصه بپردازد و به خاطر این کمبود، نقدی متوجه حوزه های علمیه است. اگر بخواهیم رودررو با دشمن جنگ نرم انجام دهیم، ولی هیچ گونه شناختی نسبت به ابزارها، امکانات و راه مقابله با آن را ندانیم، صرفا یک نیروی عظیم و لشکر بزرگی گرد آورده ایم که کارایی ندارد.
گفتگو: احسان کفشدار طوسی

درباره‌ی fava

حتما ببینید

مهندس عاملی

نگاه تحلیلی طلاب به فعالیت‌های مجازی دشمن ضروری است

کارشناس سامانه های آموزش فضای مجازی و ارتباطات نوین حوزه علمیه خراسان توصیه کرد: شایسته …

مهندس رحمانی

برای اولین بار «نرم افزار پیام رسان موبایل» در حوزه علمیه تولید شد

‌مسئول اداره فضای مجازی دفتر فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان، گفت: نرم افزار پیام رسان …

مهندس ابراهیمی و مهندس جهرمی

حوزه علمیه خراسان به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهد شد

حوزه علمیه خراسان به زودی با هماهنگی شرکت زیرساخت خراسان، به شبکه ملی اطلاعات متصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *